my cute followers :)

Apa itu EGO?


Apa itu EGO??? Tahukan anda apa maksud EGO sebenarnya?? sebelum saya jelaskan apa yang dimaksudkan dengan EGO... saya nak bertanya, antara perempuan dan lelaki, siapa yang lebih tinggi EGO? Majoriti akan jawab lelaki yang tinggi egonya.. betul.. lelaki memang tinggi egonya.. tapi jangan fikir yang perempuan tiada ego... perempuan juga mempunyai ego tapi tidak setinggi ego yang dimiliki oleh kaum adam. ada sesetengah perempuan kononnya berkata
"bukan lelaki je ada ego, aku pun ada ego, ego aku tinggi lagi dari dia"
betul ke ayat atas ni? ada sesetengah pihak akan cakap betul, tapi hakikat sebenarnya, lelaki tersebut telah merendahkan egonya kerana seorang perempuan yang dia cintai.
EGO sebenarnya adalah 1 sikap dimana tidak mahu mengalah, keras kepala,melindungi diri,tidak kenal erti putus asa serta mementingkan diri sendiri... kebanyakkan ego tinggi ialah kaum adam, kerana mereka adalah pemimpin bagi perempuan, mereka ingin menunjukkan bahawa diri mereka kuat, tidak mudah mengalah sebelum berjuang. sama juga dengan kaum hawa, tapi ego mereka tidaklah setinggi ego lelaki. ego memang penting untuk meningkatkan self-esteem. Self-Esteem yang melampau menjadikan orang itu ego sehingga tidak kena pada tempatnya.
Memang tidak salah kalau ada esteem diri yang kuat, cuma bila ia melampau itu, maka ia menyerlahkan suatu kebodohan kepada orang ramai. tapi AWAS! jangan terlampau sanjung ego kerana ianya boleh memakan diri .

No comments:

pengintip